Inspiratie of imitatie? Een blik op fast-fashion en handelsmerken in de zaak Louboutin t. Van Haren
Dat mode in de afgelopen decennia immens is veranderd, is overduidelijk. In het tijdperk van trendwatches
en influencers is fast-fashion in een versnellingsstroom geraakt. Geheel verassend is het dan ook niet dat
winkelketens zoals de H&M en Zara op respectievelijk nummer 2 en 3 staan van merken met de hoogste
marktwaarde in 2018. Deze winkelketens staan bekend om een groot assortiment dat vaak verandert en huidige
trends voor lage prijzen aanbiedt. Maar deze ketens komen ook vaak in het nieuws door claims van schending
van andermans intellectuele eigendom. In 2012 kwam de Nederlandse winkelketen Van Haren in opspraak,
omdat schoenenmerk Louboutin een inbreuk op diens handelsmerk claimde. In juni 2018 won Louboutin de
procedure voor Van Haren bij het Hof van Justitie van de Europese Unie (hierna HvJ). Afgelopen februari werd
dit door de rechtbank in Den Haag bevestigd.
en influencers is fast-fashion in een versnellingsstroom geraakt. Geheel verassend is het dan ook niet dat
winkelketens zoals de H&M en Zara op respectievelijk nummer 2 en 3 staan van merken met de hoogste
marktwaarde in 2018. Deze winkelketens staan bekend om een groot assortiment dat vaak verandert en huidige
trends voor lage prijzen aanbiedt. Maar deze ketens komen ook vaak in het nieuws door claims van schending
van andermans intellectuele eigendom. In 2012 kwam de Nederlandse winkelketen Van Haren in opspraak,
omdat schoenenmerk Louboutin een inbreuk op diens handelsmerk claimde. In juni 2018 won Louboutin de
procedure voor Van Haren bij het Hof van Justitie van de Europese Unie (hierna HvJ). Afgelopen februari werd
dit door de rechtbank in Den Haag bevestigd.